Страница 1 от 11

Много странни ми се виждат сравненията, които правят някои приятели с Канада, Холандия, Германия и т.н. Посочват цени на бензина, заплати , организация по магистрали, градско движение и прочие неща. ПРОФИЛ
Съпоставят ги с тези в България.
Нима забравяме, че в Канада не е имало петдесет години „диктатура на пролетариата”, че за канадците СССР никога не е бил „като слънцето и въздуха за всяко живо същество”.
Изглежда като да сме забравили, че половин век България бе колониална държава, с ирационална икономика, с индустрия работеща с допотопни машини и технологии, неспособни да произведат дори един котлон, който да е конкурентен като цена и качество в един свободен пазар. С предприятия работещи на загуба, дотирани с цената на заеми, с огромна партийна полуграмотна, номенклатурна и изключително некадърна администрация, работеща в интерес на една източна тоталитарна империя.
Каква Канада, каква Холандия, каква Германия, и каква България за Бога !
Още Вебер пише в неговата „Протестантска етика”, че социалните и психологически проблеми са в неразривна връзка с материалните въпроси.
Отдавна е ясно , че политическата и икономическата свобода са основния фундамент за икономическия просперитет.
Но изглежда това не е всичко.
Оказва се, че водещите бизнесмени и собственици на капитали, както и по-висшите нива в йерархията на наемния труд, високообразованите в техническо и търговско отношение членове на съвременните предприятия , са преобладаващо протестанти…
Желанието да бъдат богати е вековна мечта на всички хора, но това забогатяване не е свързано само с капитализма…Корените се съзират някъде в Реформацията. За католиците най-висшата цел е била пречистването на собствената душа, чрез оттегляне от света и съзерцание. За протестантите важи тъкмо обратното-трезва , прилежна, усърдна работа в помощ на общността. Хирургически рационална организация на труда, изтощаващо усърдие в работата, категорично пестелив начин на живот, получаващ дълго време малка награда в зависимост от степента на резултатите.
Има ли разлика между католическите страни и протестантските ? Връзката между протестантизма и икономическия растеж е очевидна и днес. Вижте Латинска Америка и Северна Америка
Има разлики нали ?
Още по-различно е в Китай, Индия, Русия, Близкия изток там липсва тази енергия за работа и там никога не е имало рационална организация на труд. Това са йерархични, деспотични, кастови общества, там истински капитализъм не може да съществува. Така и днес. В царска Русия дори в чиновничеството имало строги, почти военизирани степени и йерархии. Така и днес в Путинова Русия.
Знам, че пешеходните пътеки в Холандия блестят така, все едно са боядисани снощи, знам че велосипедистите натискат копче на светофара и спират движението, докато преминат от отсреща.
Може би някой ден и тук ще стане това.
Но понякога забравяме, че сме на друго място на картата на Европа. Далеч от северната и от централната и част. На самия ръб на Европа почти до Ориента.
Прага, Виена и Будапеща приличат ли ви на София ? Краков, Гданск имат ли аналогии с наши градове… Трябва ли днес машинално да се сравняваме с барокова и готическа Европа.
Херман Брох бе написал някъде, че за културата на един народ може да се съди по фасадите на неговите сгради. Само Прага годишно се посещава от около десет милиона туристи.
Метрото в Будапеща е открито през 1896 г.
Как ли е изглеждала нашата многострадална страна през 1896 г. ?
Няма нищо лошо в сравненията,
Стига да не са механични.

Скоро опозиционни руски канали показаха тайно заснети кадри, как Негово Светейшество Кирил , патриархът на Москва и цяла Русия, отмаря на луксозната си яхта в открито море. Вероятно на фона на морската шир, Негово Светейшество търсиПРОФИЛ молитвен покой, бягство от всичко преходно, насочвайки вниманието си към върховната несътворена Личност, на Която всички дължим своето съществуване. Молитвата е проявление на стремежа ни към Бога, стремежа ни към узнаване истината за смисъла на нашето съществуване. Тя е израз на решимостта на човека да навлезе по-дълбоко в духовния живот.
Но в този си стремеж към Бога, Негово Светейшество съвсем не е сам. На палубата се препичат на слънце четири или пет момичета по бански костюми, вероятно монахини от обкръжението на патриарха на цяла Русия. Гледайки тази картина, човек започва да си мисли, че монашеският живот, въпреки лишенията и суровостта си, на моменти има твърде привлекателен вид. Вероятно тези момичета са поели религиозни задължения да възхваляват милосърдието и благочестието, да развиват своя характер според волята Божия, и най-вече според волята на патриарх Кирил. Прозрели са, че така ще постигнат вечен живот, който Бог е обещал на онези, които Го търсят. Естествено мястото няма значение. Тези момичета са избрали да търсят Бога на яхтата на патриарха на Москва и цяла Русия.
Самият патриарх Кирил тихо и радостно наблюдава момичетата със смирен, молитвен поглед и хапва нещо. Защото той така и трябва да живее – в безмълвие, в послушание, в молитва на ума. Той има нужда и да хапне, има нужда както от материалното, така и от духовното. „Не само с хляб живее човек“ (Мат. 4:4) – тоест и с хляб, но не само с него…
Идеята на психопата-философ Дугин е, че Русия трябва да играе ролята на Трети Рим, обединявайки под шапката си всички „изконно православни територии“. Че тя има за „дълг” да си „вземе евразийската степ” , т.е. всичко онова, което „метафизически” и принадлежи. Всъщност този политическо-имперски мит се разпада пред очите на самия Дугин и фараона Путин.
Украйна, Грузия, Беларус, Армения с всеки изминат ден все повече се отдалечават от Русия, а една част от тях вече са се наредили на опашката за прием в НАТО.
Скоро руският патриарх Кирил посети Антарктида. Журналистът Александър Невзоров съобщи, че това съвсем не е било напразно, че всъщност е добре дето  „Патриарх Кирилл в Антарктиде пообщался с пингвинами”.Гундяев
Според думите на Невзоров, патриархът на Москва и цяла Русия, е покръстил и спечелил за православието още цели 16 пингвина.
Така, че идеята Москва да бъде Третия Рим за православието, всъщност си остава жива.

От новите учебници по история веднага става ясно, че комунистите нито за миг не са изгубвали импулса си за господство над другите. Червените професори все още стискат между зъбите си комунистическата нафора. Още от времето на тяхната партийнаПРОФИЛ евхаристия, благодарност и вярност към техните господари, постлали червен килим пред академичните им кариери. Казано накратко, разказът за периодът 1944-1989 г. си е една подла манипулация от която не става ясно , че комунистическата партия е престъпна по своя генезис, характер и действия. Не се говори за окупацията на Червената армия, за ужасяващият терор, за избитите около 30 000 души, за масовите гробове покрили цялата страна. Не се разказва за концлагерите, за обезглавяването на целия политически, културен и икономически елит на страната. За унищожаването на многовековни традиции, манталитет, работливост, предприемчивост на българското общество, създавайки по този начин пропаст между него и демократичната европейската цивилизация. Буквално заличени бяха типично български възрожденци и герои. За сметка на това покриха цялата българска земя с каменни, уродливи паметници на съветските окупатори. Циментови върколаци с ботуши, разни Альошовци с шмайзери и господарски погледи. Генетичната наглост на червените професори, използва като инструментариум старите шаблонни и скудоумни похвати на идеологическите си аргументи. Това според Алфред Уайтхед означава, че за част от хората истинността е значима и работи само доколкото допринася за интереса им. Паметта е ключ към осъществяване на древния стремеж към себепознание. Затова е разбираемо, че потомците на червената върхушка нямат интерес да пазят паметта за фактическите събития. Няма как да искат да обяснят причините, поради които нещата са станали такива каквито са. Нито ще искат да обяснят причините, поради които бащите им са станали, каквито са станали. В този процес миналото, спомените могат действително да бъдат, изопачавани, преработвани и променяни. Това е познато в психоанализата като “покривна (защитна) памет”, която те предпазва от истините, които могат да те хванат веднага за гушата.
Разбира се, никой не си и мисли, че стадата от червени фанатици, събиращи се на Бузлуджа са хора привързани към някаква кауза, свързана с прогреса и човеколюбието. Нищо подобно. Целият този Джурасик парк е задвижен от една невероятна омраза, една зловеща позиция на отбрана в защита на едно минало, което им е позволявало да прикриват собствената си интелектуална нищета, бездарност и некадърност да се впишат в един свят на свободна конкуренция. Тези стада все още дърпат страната назад към блатото.
За съжаление тази зловеща позиция за отбрана и защита на едно престъпно минало, няма да бъде отстъпена и от червените професори, които пишат учебниците. За тях това означава да се измъкнат от парализата на фалшивия контекст на преподаваните от тях убеждения върху който са изграждали кариерата си. Това означава да предефинират собствената си идентичност, а това е травматичен процес. Да изоставиш старата маска с която си градил кариера, означава да изоставиш самия себе си, да се отдалечиш от самия себе си и от собствените си демони. Не временно, а завинаги. Това няма как да се случи.
Остава ни да се надяваме, че друго поколение историци ще пишат учебниците, защото без да познава обективния свят на миналото си, една нация няма Бог знае какво бъдеще.

Видях до кофите за боклук захвърлени кутии с черно-бели снимки. Явно запечатаните върху тях образи са вече непотребни заПРОФИЛ някого. Или неразпознаваеми. Вероятно хората на фотографиите вече не са живи. Някой е запечатал  мигове от живота им. Онзи преход между двете преливащи се една в друга сфери на Нищото. Тези на Живота и Смъртта. На фотографиите е уловен някакъв миг, усмивка, задържане на диханието. Някакво отминало ″сега″.  Последвала е светкавица. Тя също е изчезнала в нищото. Като човешкия живот. Зад застиналите усмивки, заедно с илюзията за значителност, се усеща  пустота. Въпреки привидната веселост.
Захвърлените снимки вече нямат никакво значение. За никого. Вероятно тези които могат да разпознават хората на тях, също отдавна ги няма на този свят.
Дошло е ново поколение. Или  нови собственици разчистват дома.
Затова старите снимки са пръснати около кофите за боклук.
Физиците смятат, че  времето се подчинява на закони, които не зависят от съзнанието. Използват термина лъч на времето, с който отбелязват, че ходът на събитията е еднопосочен. Необратим. Според тях концепцията за персонално време е чиста измислица.
Св. Августин смятал, че  времето  съществува само в нашето съзнание. Не съществува нито един реален начин то обективно да се оцени.
Всичко, което може да се напише или изрече за времето с думи, не е това. Каквито  и понятия или импровизации за времето да си изгради разсъдъкът – също не е това.
Знаем за чашата на Стивън Хокинг. Тя пада от масата на пода и се счупва на парченца. Ако я заснемем и пуснем филма обратно, можем да видим как парченцата се слепват на пода и скачат обратно на масата като цяла чаша. Само , че това няма как да се случи в реалния живот. Хокинг твърди, че във всяка затворена система, хаосът или ентропията винаги нарастват с времето. Казано по друг начин,  номерът с парченцата, които се слепват и правят чашата цяла, няма как да се случи. Посоката е само една – от масата на пода. И всичко на парченца. След време и от парченцата няма да има следа.  Но това е друг, по-дълъг  разговор.
Когато съм се опитвал да слепвам тези парченца, ровейки с в кутиите със стари , фамилни, черно-бели снимки, съм възстановявал някакви образи. Но те остават затворени само в моето съзнание. Взирам се в лицата на баби, дядовци , лели от времето, когато са били ученички с плитки.   Случва се някои от лицата да се губят поизбледнели в паметта ми, посипани от пясъците на времето. Понякога съм се опитвал да показвам старите снимки на внуците си.  Интересът им към моите дядовци и баби не е твърде голям. Вероятно тези образи им изглеждат като фосили, вкаменелости, съхранени в земната кора от отминали геоложки времена.
След няколко поколения  лицата от снимките ще бъдат напълно заличени. Ще изчезнат безвъзвратно.  Неразпознаваеми, избледняващи в потока на времето. Този поток отнася и заличава всичко. И мъдрият и милосърдния, злодеят и глупакът. Те изчезват. Завинаги. Само потокът остава недокоснат. Отделният човешки живот е крехък. Той може да бъде прекъснат във всеки момент. Потокът на съществуванието не може да бъде прекъснат. Не може да си го позволи. Затова смяната на съществата е безкрайна.
Много често хората затъват в илюзията , че снимките са едно от нещата, които опровергават времето. Скъсват се да снимат  образите си на фона на потока. Но остава само потокът. Светкавиците на фотоапаратите осветяват света.  Не след дълго отбелязаните човешки образи-фикции изчезват в Нищото. Животът на разсъдъка плува в море от привидности. После завършва в определени точки във времето. Самият човешкият живот си  е едно корабокрушение. Все едно какъв флаг ще закачим да се вее горе на мачтата. Хората разбират това.
„ Съзнанието е болест”,  казва Унамуно.
Това свръх просто изречение може би е метафизика на съкровеното.
 Вероятно времето е разсъдъчна конструкция, целяща  да обясни факта, че нещата се променят. Разсъдъкът не може да спре процесът на промяна. Сякаш, за да се противопостави, той започва да прави снимки.  Понякога осъденият на обесване играе на зарове в килията, докато стражите го отведат. Правенето на снимки с нашите образи е почти същото. То разкрива  човешката ни  нищета. Всеки е част от тази нищета. Но и в нищетата  сякаш трябва да се прави нещо.
„Тъгата ще трае вечно”, изрекъл  Винсент ван Гог секунди преди да издъхне…

 

 

 

 

 

 

 

 

Страница 1 от 11