Страница 1 от 11

Малко или повече, телевизионните зрители съпреживяват някаква субкултура, излъчвана денонощно по синия екран. Всичките тези реалити продукции, разните Биг Брадъри , Сървайвъри, телевизионни сериали, забавниПетьо програми с просташки хумор, сладникави мелодраматични филми, сякаш се предназначени за ментално единение с посредствеността, превръщайки този виртуален поток в някакъв телевизионен филмов и информационен Макдоналдс.
Освен това, всеки ден бликва един информационен поток от лъжи и полулъжи, с неизменно ударение върху драматичното, трагичното, катастрофичното и болезненото. От страниците на вестниците се стичат водопади от шокиращи и подвеждащи заглавия, измислени апокалиптични прогнози. Всичко това набъбва и нараства като ядрена гъба, от чиито недра се разстила една злокобна радиация от несигурност и озлобление, която сякаш цели да деформира и дори унищожи индивидуалното съзнание и мислене, а на негово място да изгради някакво посредствено, консуматорско, пасивно възприемане на света около нас. И всичко това с онзи крещящ, квази-сензационен , рекламен, безцеремонен, циничен, и „нахакан” стил, който така смесва и размазва циничното с драматичното, просташкото с чисто човешкото, че в един момент зрителят или читателят, загубват очертанията на продукта, който консумират, тъй като всичко има един и същи вкус.
Не е по различно положението и в социалните мрежи, където радиацията на посредствеността е на неимоверно „високи” нива. Там една голяма част от индивидите почти са престанали да съществуват, тъй като възприемат някакви недействителни, причудливи и флуидни самоличности, според желанието и вкусовете на другите виртуални общности в мрежата, чието одобрение се стремят да спечелят. Там вместо профилните снимки на участниците, може да видите снимките на лебеди, пеперуди, кученца, катерички, Китайска панда, Миещи се мечета, а също така и богата палитра от снимки на бозайници, земноводни, двуутробни, делфини, прилепи Летящи лемури, паякът Синя тарантула, Розово какаду, Дървесно кенгуру, Канадска гъска и за каквото там се сетите. Няма само да видите снимка на човекът, който стои зад профила. Криейки се зад тези образи, той лесно сваля ограниченията пред конструирането на идентичността си. Така е по-лесно да плиснеш омразата, озлоблението и грозния език, с който искаш да унизиш другите, може би това е единствената илюзорна компенсация за собствената ти нищета, която те кара да се чувстваш обезценен и незначителен. Защото дори и жалкото, делнично съществуване основано на принципа, че в живота има само две най-важни неща – метаболизъм и репродукция, някак не е достатъчно. Старата поизтъркана делнична „философия”, че каквото „метаболитнем” и каквото „репродуктивнем” , това ще ни остане, съвсем недостига , за да се чувстваме живи. Това да унижим, обезценим или напсуваме опонента, подсилва имунната система срещу завладялото ни чувство за провал, от цялата тази заобикаляща ни несправедливост, с която нямаме сили да се справим. И тогава се появява единствения за нас изход – да напсуваме реалността, заедно с хората в нея. По-точно като започнем от хората…
Ако пък трудно съставяме изречения, но искаме да изглеждаме като хора, които постоянно се стремят да развият и овладеят вътрешния си свят, започваме да копираме и качваме картинки с мъдри мисли на политици и духовни учители. В мрежата можем да видим потоци от картинки с цитати от Будизма, Джайнизма, Тантризма или Конфуцианството. На фона на дъждовни есенни гори, или сънни езера, може да прочетем копирани текстове, които ще ни обяснят що е то Бог, Душа, Грях, Медитация, или Живот след смъртта…Цитати от Августин Блажени до Кришнамурти и Петър Дънов, съжителстват с астрологични прогнози, фентъзи красавици с пластмасови лица, яхнали летящи в облаците елени от чиито ноздри струят текстове за това, как любовта ще спаси света. Тези призиви към духовната страна на човечеството не вършат никаква работа, този който търси отговор на загадката на живота, едва ли ще го намери в пространствата на виртуалния кич.
В същото време, не може да се отрече, че технологичните възможности за създаване на виртуални общности, имат и своята добра страна. Това дава възможност на географски разпръснати хора да обменят информация, да споделят мисли или коментират събития.
Стига това да не води до загуба на чувство за реалност.
Защото ако повечето време сме онлайн, това не подсказва ли, че в живия живот сме офлайн ?

В дебелите книги пише , че невинаги получаваш това което заслужаваш. Нямам никакъв вътрешен спор по въпроса. Но човек и без вътрешен спор, може да се почувства предаден или разочарован от близки хора. За да се спаси от тези разочарования, той трябва да се откаже от своята съпротива срещу обичайнотоПетьо функциониране на живота, да прояви някакъв естествен интегритет с него. Да трансцедентираме /надраснем/ своите преценки и очаквания, да разположим нещата в един общ пейзаж. Или както казват на Изток : „ Да не броим дърветата, а да виждаме гората ”. По друг начин казано, трябва да се опитаме да се издигнем над сравнително ежедневното ниво. Птичи поглед отгоре, над гората, ни показва, че тя съвсем не е съвършена във всичките си части, всъщност това е начинът по който съществува. Но този поглед няма да ни улесни много. Защото в крайна сметка човек живее долу, в гората, крачи по пътеки и внезапно появили се просеки, препъва се в дупки и паднали стволове . Наясно сме, че убежденията и вярванията ни ограничават до голяма степен. Но не можем постоянно да летим в облаците, налага се да броим и дърветата. Личното преживяване за света едва ли се покрива със светът, който е в действителност. Но дори в рамките на фалшивия контекст на системите ни от убеждения, чудеса рядко се случват. Вероятно истината не е това, в което вярваме, а това което преживяваме непосредствено, долу в просеките, все едно дали ни харесва или не. Хайдегер ли беше казал: „истината е просека в гората”… Когато сме силно разочаровани или предадени от много близки хора, може би трябва да приемем всичко, въпреки, че нещата не са се случили съгласно нашите очаквания. Защото във вселената на човешките отношения, болките и страданията са имплантирани в самата и природа. Възможностите за избор не са много. Ако имаме усещането, че сме направили всичко в контекста на нашите усилия и отговорности, но нещата не са се получили, може би просто трябва да продължим . Тежко е разбира се, та нали признанието е пространството в което съществуват обичта, лоялността и добрите отношения . Но нали реалността многократно ни е подсказвала и повтаряла, че не е задължително, да получим това което заслужаваме. Защо страдаме тогава ?
Ако се опрем на учението за amor fati /любов към съдбата/ за която говори Ницше, онази „невинност на ставането”, то едва ли ще ни донесе утеха. Ницше се опитва да ни убеди, че ставането е невинно, понеже няма същество, което да е отговорно за факта, че съществува, че притежава или не притежава едно или друго качество. С една дума каквото и да ни се случва, трябва да приемем невинността на всичко, което е.
Ако искаме да разберем понятието „amor fati“ в едно изречение, то би изглеждало така : да съжаляваме по-малко, да се надяваме по-малко, да обичаме повече реалността такава, каквато е, и по възможност изцяло…
Трудна работа нали ? Поне аз не успявам…

Убитата от руският фараон Путин, Анна Политковска, описва в книгата си „ Нищо друго освенПетьо истината”, зверствата по време на Войната в Чечения.
Само за една вечер по протежение на няколко улици са лежали 51 трупа. Всички тези люде са брутално убити по време на операция наречена „прочистване”, от „знаменитата” 205-а бригада на Путин, която отмъщава на местното население дързостта да иска да бъде извън Руската Федерация .
Книгата е мъчителна за четене, тъй като Политковска на място проучва и описва всички нечовешки жестокости, извършвани от федералната армия по време на войната.
„ Около 21 часа в двора на Зубаеви се забива БТР. Делово и без излишни думи, руските войници извеждат от дома им и подреждат в редица до стълбичката : 64-годишната Зайнаб, съпругът и , дъщеря им, 45-годишната Малика, малката дъщеря на Малика, Амина на 8 години, 40-годишната дъщеря на Зайнаб, Мариет, 44-годишния племенник на Саид, 35 годишния Руслан, бременната му съпруга Луиза, тяхната 8-годишна дъщеря Елиза…Последвали няколко откоса с картечница и всички лежат мъртви пред бащиния си дом…”
…„ В друга къща открихме заедно с една руска баба на 84 години и 35-годишната и внучка Лариса, известна адвокатка в Грозни, и двете изнасилени и застреляни…Трупът на 42-годишният професор по физика Адлан Акаев се търкалял по двора с белези от изтезания. От обезглавеното тяло на 47-годишния Демилхан Ахмадов липсвали и ръцете…Знак за наказанието са многото захвърляни отрязани глави. Видях няколко окървавени дънера за цепене на дърва. На улица „Шевская” имаше такъв пън, със забита в него брадва, на пъна женска глава с червена забрадка, а до пъна – обезглавен труп, но мъжки. Къде са останките на жената? Къде е главата на мъжа ? И още – намерих обезглавен труп на жена с разпорен корем, в който беше навряна глава…”
„На сутринта след погромите, оцелелите късаха парцали от дрехите на загиналите и ги връзваха за клоните на дърветата, под които бяха погребани. Така, че след войната, хората да могат да намерят гробовете на своите близки. „
„Войната в Кавказ облива в кал цялата ни руска нация от глава до пети. Започнахте ли да мислите как ще измием това? Колко време ще отнеме? Спомнете си, че Германия половин век съдира от себе си парцалите на националния срам. И през всичките тези десетилетия, нашите деца си играеха на война с германците, а възрастните ги насърчаваха. А сега, ние руснаците сме станали по-големи изверги от немците…”
Ще спра дотук. Който иска да разбере същността на съвременната Империя на злото, може да прочете „ Нищо друго освен истината” на Анна Политковска.
Разбира се, руският фараон не прости на тази крехка жена фанатичната и смелост да представлява съвестта на Русия.
Анна Политковска бе убита на 7 октомври 2006 г., в Москва.

Често зад прекаления блясък се крие някаква нищета. Зад разказаната история, съществува и една скрита сюжетна линия. Зад разказа на жертвата има нещо пропуснато, нещо за което тя не говори, за да съхраниПетьо жертвения образ, който иска да си придаде. Понякога зад успеха се крие едно затаено унижение, за което успелият никога няма да обели дума. Всъщност разсъдъкът е една извънредно високо развита машина, способна да опази и съхрани себе си сред полусенките на изречените и премълчаните неща. Тя е конструирана така, че винаги да дава право на себе си, поради което съществуват най-малкото две реалности – една разказана, и друга – мълчаливо заобиколена. Човек винаги притежава ресурсите на едно раздвоено поведение, на една пресметната невинност, онези отдръпвания и изоставяния на факти, които могат да хвърлят сянка върху една невинност, която уж изглежда безащитна, но всъщност не е. Когато с невъоръжено око видим едно невинно насекомо, представата ни за него е една. Но когато го видим силно увеличено, разбираме, че то има жестоко заострени щипки и вид, силно различен от първоначалното ни, невинно усещане за него…
Всъщност всичко е въпрос на близост, въпрос на оптика…
Реалността във всяка разказана човешка история изглежда очарователна само отдалеч, приближиш ли се близо до нея, нещата може и да не изглеждат зле. Но винаги изглеждат различно. Толкова е трудно да оценим действия, скрити зад маскирани ценности, зад раздути принципи, които имат само една цел – да прикрият материални интереси, потулвани нагони или трудни за изговаряне мотиви.
Но тъй като всеки човек смята за необходимо да има една постоянна гледна точка, модел от вярвания с които не иска да се раздели, не иска да признае истината пред другите, на него често му се налага да лъже. Не може никого да съдим за това. Чувал съм възрастни хора, които с необикновена лекота, със съвършена наивност, по начин по който вярват сами на себе си, да лъжат, че връзката и любовта с децата продължава както преди : „ Вчера децата идваха при нас, стояха два дни, викат ни и настояват да отидем при тях…Снощи пак се обади синът ни и не вика при себе си..” После съвсем случайно разбирам, че никой не е идвал, никой не се е обаждал, никой и никъде не ги е викал…Още си спомням очите им, когато ми разказваха тази история…
В тези очи може да се види изразът на Мюсе: „Ние сме още ученици, болката е нашият учител…”

Страница 1 от 11