Страница 1 от 1812345...10...Последна »

„Всички щастливи семейства си приличат, всяко нещастно е нещастно по своему”. С тези думи, Толстой започва романа за духовния разпад на Ана Каренина, която се хвърля под колелата на влака. Всички нещастни общности от бившия соцлагер, също са нещастни по своему. Те по различен начин се изчистиха от покварата и отровите, причинени от заразата на комунизма.ПРОФИЛ Цялата наслоена червена тиня, примесена с андрешковското , балканско лицемерие, свързано с бита и оцеляването, по-бавно ще се почисти тук, в сравнение с бившите социалистически страни в Централна Европа. Няма какво да се лъжем, готическото великолепие и приказната барокова динамика на Прага, или Краков , нямат нищо общо с никой от българските градове. Херман Брох, пише, че за културата на един народ се съди по фасадите на неговите сгради. Там, където естествения импулс за протест срещу комунизма е силно потиснат и деформиран, там където културния код не позволява на голяма част от людете, дори да разберат, че са били разпнати в злощастията на една източна империя на злото, нещата ще протичат различно. Там, където поколения останаха в мрака на своята горчива неосъщественост, затънали в тинята на стадното утопично социалистическо блаженство, там нещата ще се променят бавно, защо да не го кажем – мъчително. Трудно ще се преодолеят скритите поколенчески съпротиви и стереотипи на хора, безнадеждно и ужасно осакатени, от вездесъщото зло на комунизма. Независимо от виковете за недоимък, и воплите за страдание, тези люде, продължават да се държат за утопичните си митове, свързани с неосъществена им младост. Те сякаш са готови като индийски скърбящи вдовици, да се хвърлят върху погребалната клада на съпруга си. За една култура , подхранвана от митологията за светлото бъдеще, за едни поколения, превърнати в жертвоприношения и изгорени в огъня на лъжата, не остава нищо друго, освен да продължават да изкачват хълмовете на своите безумни символни внушения. Да коленичат и полагат цветя в краката на комунистическите си бетонни тотеми, набучили нещастната ни страна по цялата и снага, като свръхестествени покровители на злото, държащи в ръце шмайзери. Липсата на лустрация, която окончателно да отстрани престъпната червена партия от обществения живот, ще продължава да нанася поражения върху всички аспекти на живота в страната. Комунизмът, подобно на източните митологии, винаги е целял да заличи Аза /Юнг/, който следва да се подчинява на свръхестествен, обществен идеал /контролиран от червената каста/, който изцяло да поеме грижата за него. Поради тази причина, една твърде голяма част от населението по тези земи, което вече е възрастно и лишено от перспективи, продължава да живее с тази митология. Продължава да не вижда, как типове от стария апарат на престъпната комунистическа партия , техните синове /синовете и внуците на Великата червена мечка/ , все още ги залъгват, че съществува някакъв по-висш икономически и социален порядък. Публиката на тези червени Тартюфовци, сляпо ги следва, убивайки и последните останали частици от истинското в себе си, за сметката на фалшивото с което ще завършат живота си. Те ще останат да се плъзгат по стария утопичен и призрачен път на частично реализирани същества , останали доволни от жалката си кариера на емотикони на комунизма. Повечето от тях са във възраст, когато отпечатъците на комунистическата утопия са щамповали цялостното им поведение. Те вече нямат други посоки, нямат други въпроси, не търсят други отговори. Вече са неспособни да попитат защо партията-майка, която веднъж е обявена за престъпна, продължава да декларира, че е стогодишна, нито пък какви ги е вършила през всичките тези сто години. Никога няма да я попитат защо продължава да отброява своите събори, наречени конгреси, в стария порядък, нещо, което категорично подчертава, че това си е все същата престъпна партия. Не задават тези въпроси защото някога са били свързани – партийно, фамилно-геномно и кариерно-битово, със същата престъпна каста. Защото все още стискат между зъбите си червената нафора на своето комунистическо причастие, позволило им някой привилегийки в миналото, като да имат повече свещи в нощта на комунизма. Затова се правят, че не забелязват как в публичната сфера, отново изплуват призраците на същата комунистическа каста, нейните синове, внуци и снахи. Те са наложили много и най-различни маски , подобно на богатата галерия от маски в японския театър НО. Понякога маските са толкова разнообразни , че самите им следовници не долавят , че старата господстваща каста и нейните потомци са си още тук, те никога не са си тръгвали. Появяват се млади, и образовани на Запад жени и мъже, мъдри, измислени професори, на още по-измислени науки с „творчески” псевдоними в ДС, белокоси червени старци от БАН, всичките бивши прислужници, или техни потомци, на един жесток режим. Те и преди са живели различно от червения плебс, живеят различно и сега. Не вярват в никакво социално равенство, с вкус на „Локум народен” , но вулгарно манипулират наивните си застаряващи и обедняващи последователи.
Един учен бе казал, че гледа на отделните електрическите крушки само от гледната точка на универсалната светлина, която се проявява чрез тях, а не като на отделни светещи точки. Тази универсална светлина на демокрацията и свободната икономика, ще пристигне бавно в нашата страна. Така, както бавно пътува светлината до Земята от далечни планети.
Ако отново перифразираме думите на Толстой, бихме могли да кажем така : Всички демократични общества , с всичките им кусури и проблеми, си приличат, а всички посткомунистически страни като България, ще си бъдат дълго, много дълго време нещастни по своему.

Истините и идеалите за които често говорим, в повечето случаи са поставени на пиедестала на едно преувеличение. Така повече се забелязват, пък и ние се чувстваме по-добре. Достатъчно е да разкажем за детството си, или романът на свояПРОФИЛ живот, и вече сме в клопката на преувеличението. Затова не обичам да чета автобиографии. Всичко описано в тях, преминава през едни сложни психологически филтри, оставяйки скрити, онези сенчести пространства, в които разпиляното Аз, търси отговорите на своята легитимност и утвърждаване. Всъщност, истината е неизразима, съществува някак отвъд имената, думите, формите, отвъд всички словесни и емоционални протуберанси. В цялата тази неизразимост, царува всемирно изобилие от добро и зло, от красота, грях, добродетел, болка и удоволствие . Едни хора обявяват част от тези неща за грешни, други за правилни. Трети се опитват да направят света по добър, без самите те да са успели да станат такива. Но добродетелта обуздава себичното его, създава му усещане за нещо като прелюдия към кулминацията на прозрението. Когато почтеността, или идеалите ни са подложени на съмнение, някой люде са способни дори като Йов, да надхвърлят измеренията на човешкото. Но все същата, онази мистична неизразимост на съществуването остава непокътната, независимо от всичките ни човешки проявления, постижения, илюзии и надежди. А когато декорите на нашите собствени митологии започват постепенно да се разпадат, всичко онова, което ни се е струвало уникално, тайнствено, загадъчно и неповторимо, започва да става закономерно, повтарящо се, за малко да кажа банално…
Тогава, дори разочарованието започва да ни помага да си изграждаме нови илюзии, нови надежди и очаквания, с усещането, че сме достигнали едно по-високо ниво на осъзнаване, сякаш вече сме се докоснали до безумното и плашещо чудо на собственото си съществуване. Но и това е временно. Илюзията е сводница, почти никога не ни оставя с празни ръце, а когато и тя ни изостави, там всъщност някъде ни чака и смъртта.

О, щастливи дни

В пиесата на Бекет , Уини – жена на средна възраст, говори заровена най-напред до кръста, а след това заровена до шията. От думите и не се чува нито една смислена идея, или нещо, което да докосва здравия разум. Тази картина, твърде много наподобяваПРОФИЛ на онова средно поколение българи, отначало повярвали и погребани до кръста, а после бавно и мъчително погребани до шия, сред развалините на милиционерския социализъм. Наложен след страшни репресии, избивайки елита на нацията, този социализъм, постави начело на страната една утайка от шумкари, освободени от затворите престъпници с прякори, некадърници, неграмотници и нехранимайковци, които после се нарекоха „борци против фашизма”. Тази прослойка никога не би могла да се изкачи на сцената без съветските танкове, окупирали страната. Това бяха неграмотни главатари, на още по-неграмотни, малобройни тълпи, сред които имаше садисти, способни да тероризират, бесят, колят и убиват дори с права лопата, всеки, който не прилича на тях. Те измъкваха нощем хора от домовете им, и до ден днешен никой не знае къде са гробовете им. Писъците на жертвите злокобно са раздирали нощната тишина. Гражданите, свити по домовете си, не смеели да помръднат, застинали от страх и ужас. Именно тази шайка престъпници, всъщност оформи новата власт, тя потопи в страх цял един народ, обезличи го, погуби образа му, традициите му, манталитета, структурата, мисленето и трудолюбието му. Елитите на всеки народ са будните, способните, работливите и находчивите. Това са хората, които теглят каруцата напред, тези които вършат нещата най-добре. Те са във всяка сфера на живота – от земеделеца до професора по история. Всичко това бе затрито , избито и заровено, без да му се сложи кръст или знак на гроба дори. Остана масата от хора, която също като Уини в пиесата на Бекет, живееха погребани до кръста. Свободни им бяха само ръцете, за да ръкопляскат и устата , за да скандират , посрещайки правешкият примат. Зад полуграмотния диктатор, стоеше огромната шайка на червения прайд високоплатени некъдърници, който бяха основни персонажи в този грозен спектакъл на националното унижение. Същата тази каста на червените патриции, осигурили си материално изобилие и господстващо положение, след промените, прехвърли политическата власт в икономическа, заграбвайки държавните активи с помощта на тайните си служби и армията от доносници.
Към хранителната верига на този зловещ театър , се бе закачила армия от червени професори, поети и писатели, батальони от изтънчени лицемери, обикновени циници и кариеристи. Те осребриха участието си във вулгарната пиеса на лъжата, защото интересът играе всякакви роли. Според Паскал, светът се състои само от маски, но лакеите закачени за хранителната верига на комунизма, толкова дълго ги носеха, че изгубиха окончателно и навеки собственият си образ. Тези персонажи и сега бродят по телевизиите, опитват се да запълват празнотата в себе си, изкривявайки истинският разказ за дългата комунистическа нощ . Червени интелектуалци с акробатически и релативистки обяснения, избирателно и лицемерно, имитират търсения на истината и справедливостта в този разказ, в рамките на един „по-широк” контекст . Колкото до ниските нива на червеният плебс, онези отровените от метастазите на пропагандата, които бяха приели своята партийна евхаристия, своето причастие за лоялност в името на дребни, битови облаги и привилегийки, те си останаха подобно на героинята на Бекет, духовно погребани до шията. Те никога няма да се измъкнат от утопичната блатна система на своята изтъргувана младост, когато са поели червената нафора, заради жалките си привилегии. Те не можаха да си намажат филията, като идеологическите брахмани от политбюро и службите, остана им само озлоблението и зле прикриваният реваншизъм. Затова продължават да носят цветя на паметниците на руския окупатор, да изкачват на стада Бузлуджа, да размахват червените си знамена. Остана им плебейската радост да ядат кебапчета, да пеят песни за несъществуващи битки и измислени подвизи. Да си припомнят за „щастливите дни” на похабената си младост, когато са живели като второстепенни съучастници на една от най-чудовищните и античовешки утопии. На тези стада от хора , вече никой не може да помогне. Какво бе казал Исус Христос :
“ Оставете мъртвите да погребват своите мъртъвци ” /Мат. 8:21/

Пътят на сьомгата

Хората харесват захаросаните фрази, карат ги да се чувстват пречистени и извисени. Те дават необходимата тяга на обертоновете, свързани със смисъла. Така той достига по-лесно до ушите, макар да надхвърля обективната реалност. По тази линия, културата е изградила хималайски масив от митологии, цитати, претенциозни клишета и съмнителни парадигми, заПРОФИЛ един живот изпълнен със смисъл. Море от книги, преливащи от попфилософия, пълни със стратегии, мисли, концепции, сентенции и напътствия – как да бъдем щастливи, успешни, привлекателни, медитиращи и проспериращи . Не може да се отрече, че голямата част от тези митове, имат добре звучащи, направо красиви рефрени с въображения за бъдещето. Само, че реалният живот никога не може да бъде напъхан в някакви доктрини, модели, изказвания, цитати и лозунги. Той е една непрестанно променяща се, непредсказуема холограма, готова всеки миг да подкопае и опровергае, да орони всяка мисъл, всеки цитат и сентенция, ей така в движение, на мига, просто защото реалният живот е необозрим, непредвидим, вечно променящ се, а защо не и мистичен…Той често пречупва гръбнака на думите, на понятията, на яловите символи, на циментирани принципи и концепции. Както и да ни внушават, че не е все едно дали сме живели или не, нашето присъствие тук е една магична иреалност в реалността. Готовите идеи разфокусират действителността, предлагат една всеобща оптика за нея. То е като да сложиш на всички хора на планетата един и същ диоптър очила, независимо от индивидуалното им зрение. Всъщност действителността не може да бъде уловена в мрежите на думите, не може да бъде завързана за понятията, те си имат свои живот и понякога, дори не я докосват. Картата на Хималаите, не са самите Хималаи. Високата смъртност на мечтите, на всички очаквания за намиране на смисъла, се дължи на инцеста между представите и желанията, където геномът на рожбата, няма качествата да оцелее в реалността. Никой философ, мъдрец или гуру няма готов отговор, а ако каже, че има – това не е отговорът. Може и да има светъл смисъл в самото търсене, но така или иначе, и ние хората сме програмирани да изпълняваме онзи древен, вечно повтарящ се и тъжен екзистенциален ритуал на сьомгата.
Тя напуска океанските дълбини, преодолява с властна необходимост огромни разстояния по безкрайните речни пътища, извива се срещу течението край скалистите бързеи, скача в безумни опити да преодолее бурните водопади. Дълъг път, през който усилието , гърчът, болката и надеждата надделяват над страданието, надмогват препятствията. Когато достигне целта/стига да успее/ на своето пътуване, тя оставя поколение, а после умира , пред олтара на вечността, за да затвори кръга на своята завършеност. Там някъде се срещат крайното и безкрайното, с онази изначална метафизична същност, чиято космическа сила си остава необоснована за нашите разбирания. Новото поколение се спуска обратно по бързеите на реката към океана. Енергията на младостта и попътното течение не раждат въпроси, нито чакат отговори. Въпросите възникват винаги на връщане, с напредването на възрастта…
А какъв е смисълът на този ритуал, ако въобще има такъв смисъл , никой и никога не е могъл да ни каже , даже шепнешком…Но дори и да има такъв смисъл, той ще е отвъд всички думи, отвъд всички познати нам понятия, с които бихме могли да го разберем, назовем, определим или изречем.

На съседната улица…

Тогава Той пак каза : „ Истина ви казвам, че нито един пророк не е приет в родното си място. Пророкът навсякъде е на почит, освен в родния си град, между роднините си, и в собствения си дом…”
Исус говори с думи, които изразяват един дълбоко вкоренен принцип, една вековечна матрица, една древна и неизменна психична структура, че чуждите се приемат много по-добре от своите. Гордостта и безверието в човешкото сърце, неПРОФИЛ приемат за велик този, който е непосредствено до тях, този от съседната къща, квартал или улица. „Може ли от Назарет да излезе нещо добро…” Това е вечен алгоритъм, древна конструкция, изфабрикувана от разсъдъка в желанието му да даде право първо себе си, да не бъде поставен по-ниско. Аз-ът трябва да напусне поне за малко себе си, да излезе навън, да хлопне вратата зад гърба си, за да види с други очи чуждите качества. Една душа се измъчва, и сякаш трябва да бъде прекарана през два воденични камъка, за да бъде безпристрастна и оцени чуждото достойнство. Когато нещо е истинско, когато е високо качеството, то просто съществува и му е съвсем безразлично, дали го забелязват или не. Универсалните закони и качества, които движат света не са създадени от преценките на разсъдъка , те са отвъд харесването и приемането от другите. Не напразно Исус внушава, че само чуждите приемат пророка добре. Тези които са прекалено близо – роднини приятели, хората през две къщи на улицата, няма да могат да оценят чуждото достойнство, тази близост е голяма пречка, голям проблем. „Няма по-трудно място за служене на Бог от вкъщи.“ Това са универсални закони на човешката психика, вградена схема на реагиране, непоклатима матрица, вкоренен архетип. Всеки живее в плен на своето концептуално островче и отказва да приеме истините на другите. Разбира се, има изключения. Само, че няма никакъв смисъл да се говори за тях. Защото колчем отворим уста да споменем изключението, неизменно циментираме правилото. Децата на рок-певци, които пълнят огромни стадиони с публика, слушат друга музика, роднините им купуват други дискове, имат други идоли. Дъщерята на прима-балерина на световна опера, отишла да гледа балет с участие на майка си. После разказва : „Беше вълнуващо, на сцената играеха голяма група танцьори, но когато излезе мама за соловото изпълнение, си тръгнах…Не ми беше интересно ! Това беше мама…Дъщеря разказва как в Ню-Йорк посетила лекция на индийски гуру. Някой негови думи дълбоко я развълнували. Няма никакво значение, че същите думи е чула от баща си , само преди година. Тогава са преминали край ушите и недоловимо, после са изчезнали в пространството. Вижте, не може да дойдете от другата стая с чаша кафе, за да ми кажете нещо дълбоко и запомнящо се, което да ме разтърси, нали така…Трябва да дойдете от Австралия, Нова Зеландия, поне от Индия, да сте някой Кришнамурти, за да се заслушам в думите ви, да ги оценя… Във вас няма нищо „чуждо”, нищо „далечно”, нито пък „тайнствено”, живеем в една къща, един град, село или на една улица. Ама чакайте, защо пък точно този да казва Истината ? Баща му не беше ли един прост дърводелец ? Майка му Мария , една твърде обикновена, макар невинна и богобоязлива, млада жена , която той взе бременна, за да я предпази от позор…Докато живеем в рамките на едно ограничено Аз, със своите вътрешни конфликти, няма до можем да оценим и приемем качествата на другия, на този от съседната къща. Само извън тези рамки, когато вратите ни са широко отворени, можем да се издигнем на едно равнище с истинските си преживявания. Извън оградата, на ограниченото островче на Аз-а, сякаш не съществуват сравнения. Там, в „открито море”, може да се получи взаимност между вътрешната необятност, на един човек, с тази на друг човек, като част необятността на света.
Чакайте, май и вие живеехте на съседната улица…?

Трябва ли мъдростта винаги да се свързва с натрупаните през годините житейски премеждия, с количеството наслоена информация, изградила същностен опит, дестилиран до степен да оформи представата ни за живота и света ? Голямото количествоПРОФИЛ информация, добре усвоена, дори преподавана, предполага ли също така и голямо количество мъдрост ? Това което сме приели да наричаме мъдрост, само с възрастта и опита ли идва, или съществува интуитивно, без съзнателни разсъждения, без да може да се дефинира дори ? Не идва ли , без никакви външни предпоставки, от едни твърде неведоми дълбини на познанието и речта в индивидуалната природа на човека. Като една особена енергия на живота, която тече непрекъснато, която се променя всеки миг, подминава дребнавото, привидното на нещата, докосва се до истинската им същност, без да ги запаметява, без да ги формулира. Моралният избор не се ли намира дълбоко в автентичната същност на всеки отделен човек ? Не е ли той повече свързан с достойнството и самоуважението, отколкото с опита и белите коси ? Това не е ли онази енергия, която те кара винаги да пътуваш в потока на времето, без да спориш с неизбежното, да си винаги част от цялото, и заедно с това в морален и чисто човешки смисъл да се чувстваш винаги у дома. Вероятно съществува мъдрост, която не е минала през везните на радостите и страданията. Която съществува латентно в индивидуалното съзнание, без да може да бъде обяснена, нито с натрупаните житейски години, нито с количеството информация, нито с всякаква верига от премеждия. Може ли опитът и натрупаните знания, да бъдат заличени и обезсмислени, поради най-обикновена суета, или егоистичен персонализъм. Възможно ли е знанията да бъдат обезсмислени, поради чувство за преувеличена лична значимост, или периодични протуберанси на високомерие, невъзможни за преодоляване страсти, идеологии, зависимости или слабости ? Ами възможно е разбира се ! Трупането на познания и информираност от една страна и мъдростта от друга, не вървят ли по различни пътеки, които водят до различни крайни точки ? Имаме ли право да подозираме , че мъдростта твърде малко зависи от опита и познанието и твърде повече от устройството на вътрешния ни свят ? Дали пък тя не представлява едно повишено ниво на будност, на една пълна власт на съзнанието, власт над едно разхвърляно АЗ в света на илюзиите, страстите, нагоните, зависимостите и обикновените човешки слабости.
Нима всички не сме общували с побелели, много образовани и информирани люде, останали сомнамбулни изгнаници в своите замръзнали високопарни концепции. Без да искат да излязат дори за малко отвъд заучените ментални полета, на измислени идеали за безкласови общества, за братства и равенства, обезценявайки и отричайки нормалността и естествените импулси на живота. Сякаш само тези измислени идеали могат да придадат смисъл на нашите действия, сякаш само те могат да бъдат ценни сами по себе си, макар и винаги да са стояли извън реалния живот и да са носели единствено беди и трагедии.

Корабът „Пекод“

Двама души стоят до едно дърво и чакат някой си Годо, а той никога не идва и не се знае дали въобще съществува. „Винаги намираме нещо, за да си даваме вид, че съществуваме“ – казва единият човек.
Някои не се задоволяват с действителността, не виждат смисъл да стоят под дървото и тръгват да си създават свояПРОФИЛ действителност. Други пък решават да изграждат действителност за всички. Измислят идеали, извънвременни , универсални, за всякакви случаи и за всяко време. Казват, че си поставят високи морални цели. Заради тях избиват милиони люде, но те не спират да повтарят, че целите им били висша версия на човешкото. Всъщност, никога не са давали и пет пари, нито за сложността на човешката природа, нито за отделната човешка съдба. Ако се опитате да погледнете идеала през оптиката на действителността, съществува вероятност въобще да не го видите. Лидерите на идеалистите само сочат съвършенството, дават посоката, правят изявленията, пишат книгите по темата. Друг брои труповете, най-вече историците. Книгите за смисъла на живота, за равенство и справедливо общество, са колкото небесните тела в галактиката ни. Действителността е нещо друго. Тя не се интересува от идеологически и морални рецептурници. Действителността е това , което е, и не е това , което не е. Земното притегляне е действителност. После се появиха и едни други умни люде, които със самодоволен песимизъм и натруфени фрази, започнаха да пишат и говорят, че старите идеали вече не вършели работа. Имало вече нова „постмодерна ситуация”, която променила обществения пейзаж. Само, че зад новите постмодерни скептици, колкото и да се крият, отново се показаха лицата на старите идеалисти. Те решиха, че в напредналите демокрации, трябва да се въведе нов мултикултурен, глобален човешки модел. Той насърчавал общия морален напредък. Вече сме свидетели как този утопичен модел, се сгромолясва със страшна сила. Заклани и застреляни хора лежат по павираните улици на Стара Европа. Други вече се страхуват да отбелязват християнските си празници. Абстрактните, политически и социални рецептурници, с претенции за морална всеобхватност на стремежа за справедливост на съвременните идеалисти, вече ни водят към пропастта.
Има и един трети вид, само че самотни борци против злото. Те наподобяват фанатичния капитан Ахав от „Моби Дик” . Образ толкова мистичен, че се намира дори извън представата ни за човека, който не признава пречки за осъществяване на целите си. Неговият кораб „Пекод” се носи из безбрежните пространства на океана, за да срещне огромното туловище на злото – Белия кит. Идеята-фикс, цялата енергия на непримирението срещу злото, до такава степен е обзела Ахав, че той налудничаво не признава никаква вселенска пречка, която да може да го спре. Нито спи, нито яде, всичко което го влудява и измъчва е час по-скоро, да постигне целта си – да унищожи Злото.
В крайна сметка тези, които чакат Годо под дървото, всички създатели но големи утопии, желаещи да построят най-висшата версия за морал и напредък на обществата, заедно със самотния, умопобъркан капитан Ахав, се оказва, че пътуват в един и същи кораб из океана. Ето как Мелвил описва крушението и потъването на същия този кораб:
„Дребни морски птици закръжиха с писъци над зиналия водовъртеж; гневна бяла пяна се блъсна о̀ стръмните му стени; после всичко стихна и необятният саван на морето се залюшка полека, както се е олюлявал и преди пет хиляди години.“…

не

Учителят по физика Теодосии Теодосиев смята, че за да успее едно дете, до 9-ти клас, трябва да е прочело поне 1000 книги.
Звучи чудесно и мотивиращо !
В същото време съм преизпълнен със съмнения, че родените след второто хилядолетие, независимо дали учат в гимназия илиПРОФИЛ университет, непременно ще четат „Вълшебната панина”, „Игра на стъклени перли”, или „Смъртта на Вергилий”. Не съм сигурен, че ще отворят книгите на Майстер Екхарт , Киркегор, Ницше, Спиноза или Ръсел.
Не знам дали Илон Мъск е чел Кафка, Музил или Чехов. Големите заглавия ще се четат, но вероятно от люде със специални интереси, или подготвящи се за преподавателска кариера.
Технологическото развитие в третото хилядолетие, ще създава някакъв друг вид елит. Това ще са хора, които ще живеят в друг гещалт, в друга цялост, интелектуална конфигурация и свързаност, в друга изключително динамична, променяща се среда. Няма да бъде достатъчно да се възпроизвеждат готови модели, защото времето на готовите решение ще остане назад в миналото. . Интензивното навлизане на нови технологии, ще промени и начина, по който ще се възприема информацията . Хора с висока интелигентност, ще разработват нови типове несъзнателен интелект, който да изпълнява задачи по-добре и по-прецизно от хората. Тези дейности ще се основават върху търсене на нови алгоритми, които ще изпреварват човешкото съзнание в различни области. Знаем съдбата на конете след индустриалната революция. Автомобилите изместват конете, а в третото хилядолетие шофьорите на таксита ще ги сполети съдбата на конете.
Двама учени от Оксфорд, Карл Фрей и Майкъл Осбърн, правят изследване за бъдещето на наемния труд. Всъщност разглеждат математически вероятността, различни професии да бъдат превзети от компютърни алгоритми в следващите двадесет години. Най-застрашени са работещите в сферата на телемаркетинга и застрахователния риск, спортни рефери, касиери, юридически асистенти, екскурзоводи, шофьори и т.н. Списъкът е много дълъг. Най-малко се оказват застрашени археолозите, тъй като тяхната работа изисква типология на разпознаване. Това не носи големи печалби, за да се инвестира в компютърни алгоритми, които да ги заместят. Единственият начин да не останеш без работа, е да продължаваш да учиш през целия си живот, да си готов непрекъснато да се преквалифицираш.
Разбира се ще се появят нови професии, като дизайнери на виртуални светове. Професии, които ще изискват голяма креативност , гъвкавост , склонност към постоянно експериментиране. Но така или иначе, технологичните алгоритми ще изпреварят хората. Много от нещата, които учат днес децата в училище, ще се окажат без значение , когато същите тези деца станат на четиридесет. Съществува вероятност, големи маси от хора да останат без работа, а как ще запълват времето си, как ще намират удовлетворение, едва ли някой може да каже.
Вероятно именно тогава, някой от тях могат да посегнат към романа на Хесе „Игра на стъклени перли”, а други да посегнат към Кафка или Чехов.
Знае ли човек…

Десният пазарен капитализъм се е превърнал в любимо интелектуално упражнение за критики и на Изток и на Запад. Критиците му сякаш забравиха , че единствено той успя да ограничи и преодолее масовия глад по света. Забравиха, че само десният,ПРОФИЛ консервативен капитализъм, подобно на океанският прилив, повдига икономическото ниво на всички. Повдига малките лодки, големите кораби, дори ръчно скованите салове. Животът и на бедните се подобрява, когато икономиката расте. Т.е. при десният икономически прилив, бедните са по-малко бедни. На онези които не вярват в това, препоръчвам да си извадят билет за Пхенян, Ростов на Дон, Саратов, Венецуела и други китни места. Там ще срещнат милиони тридесетгодишни люде, без зъби в устата си, равни в бедността, защото равенството съществува само в несвободата. Там, според модерните марксисти хората би трябвало да живеят в равновесие, любов и хармония. В Северна Корея любовта не е нито полова, нито платонична, тя е патриотична. Тези, които искат да се спасят от несправедливия капитализъм, лишен от етика, естетика и съпричастност, трябва да отидат да живеят по тези земи. Постоянните обертонове в критиките на западните постмарксисти са , че модерното общество постоянно издига пазара и растежа като върховна ценност. Издигал тази ценност на колективно, на правителствено на индивидуално равнище. Успехът се измервал с растежа, с лукса, с низкия и пошъл характер на консуматорската култура – все неща, които според тях са по-страшни от недоимъка и хаоса. Проповядват, че именно невидимата ръка на пазаря, ще обърне света наопаки. Законът за търсенето и предлагането отдалечавал обществата от нравствеността, красотата и съпричастността. Пазарят създавал свят в който нямало нито Бог , нито рай , нито ад. След пълният крах на вярата, че свободата и равенството са постижими по пътя на марксизма, последователите на постмарксистката наука, ловко замениха идеята за парите с лингвистични трикове свързани с идеята за властта. Започнаха да изграждат нихилистични и деструктивни мисловни структури, свързани с човешките йерархии и репутации. Създавали се измислени компетентности, които изключвали цели слоеве от обществото, за да могат други прослойки да извлекат лична , егоистична изгода. Всичките им теории са насочени към богатите и силните на деня. Всъщност, всички тези постмодернисти, /те постоянно се самоизучават и самоцитират/ не са нищо друго освен едни интелектуални измамници, които продължават да заблуждават много хора на Изток и на Запад. Карат ги да вярват, че техните измислени теории ще помогнат на обществата да живеят в любов, хармония и щастие. Няма и никога не е имало логическа предпоставка за някакво непроменливо човешко щастие. Има отделни моменти на удовлетворение, моменти на усещане, че човек е запълнил празнотата в себе си, а това идва заедно с чувството, че е постигнал върха на своите възможности. Или поне е стигнал близо до него. Всички тези постмарксически интелектуални полюции за равенство и хармония, са не само проява на нихилизъм, те са истински цинизъм, защото винаги водят до ново сомнамбулно изгнание, до разруха и още по-голям хаос. Може би човек просто трябва да се опита да направи една предварителна стъпка, за да подобри живота си. Само така може да се надява на по-добра съдба, ако провидението е решило да бъде така. Но тази съдба не би трябвало да е заложник на утопични идеи, на интелектуални конструкции, заченати първоначално като абстрактни понятия, напълно неприложими в реалността, безкрайно отдалечени от човешката природа.
Човек може да се надява не на поредната утопия или на хороскопа, а само на собствената си индивидуална работа, налагайки си сам ограничения, откривайки собствените си недостатъци и качества. Св. Августин казва, че дори и Исус Христос не може да стори нищо за тези, които не искат сами да направят и една крачка дори….

Дали приближаващите избори, за кой ли път, ще препотвърдят библейската история за излизането на евреите от Египет ? Трябва ли да измрат и последните родени по времето на социализма, онези застинали пластове, които продължават упорито да се клатушкат в слепотата на своите нереалистични очаквания ? Става дума за хората, които не можаха да се изтръгнат отПРОФИЛ социалистическите стереотипи и митове, онези които застинаха в пространствено-времевата матрица, очертала младостта им. Те останаха зазидани в демагогията и митологията на левичарството, като една обещаваща равенство религия. Дали защото в културната и политическа карта на Европа, страната ни остана да лежи върху тънък цивилизационен пласт. Дали защото Просвещението и Реформацията започват много по-рано да напластяват на Запад нови, динамични културни пластове, да оформят други ментални и социални модели, докато в страната ни, погълната от Ориента, ставайки част от Османската империя, се е върнала назад, в източното, в азиатското. Премазан от огромната тежест на три империи – византийска, турска и руска, оцеляването на нашият народ винаги е било проблематично. Османската империя е рушала църкви и строяла джамии, съветската набучи като игленик цялата ни земя с паметници на военни върколаци с шмайзери, които някой сомнамбули още наричат „освободители”. И в двата случая целта е била все една и съща – заличаване на българския народ, а това започва с разрушаването на езика, културата и религията му. И както пише в един свой текст изследователят Енчо Мутафов: „България е била една жалка картина за гледане – едва е влачела плачевното си състояние, да те е срам да погледнеш след Кьолнската катедрала към вкопаната в земята църквица, да се изчервиш от съпоставката между един мадригал от Монтеверди и просташкото подвикване на хорото”.
Мисля, че на всички е ясно, че можем да говорим за западна културна география, която се представя като секулярна, рационална, разчитаща на свобода, знание и индивидуализъм територия ? И една Източна – ориенталски-статична, пасивна, съзерцателна, изостанала, колективно-патриархална, фанатично-приемаща деспотизма, като естествена подредба на света ? Не е ли очевидно, че посткомунистическият човек продължава да крачи сомнамбулно без посока, продължава да виси все така страшно над пропастта, затворен в себе си, невярващ в качествата на племето си. Той продължава да броди в носталгични сънища извънсюжетни, чужди, ирационални и неприложими в новата реалност, в която той така и не може да намери своето място. Всъщност по времето на комунизма той оцеляваше чрез симулация, като се вписваше в измислените концептуални схеми на системата, ставайки част от един абсурден театър, който завърши трагично. След това остана смачкан, смълчан и беден, като героите на Бекет, които чакат Годо все до същото дърво. Остана да чака някой, който никога няма да дойде, и нещо, което никога няма да се случи. Българинът винаги е приличал на човек, поканен на тържество, на което така и не доживява да присъства.
Той и сега си стои, все до същото дърво, колеблив, пасивен и изчакващ, без да е сигурен в посоката , която да го отведе до собствената му осъщественост. Остава да чака, невярващ в качествата на племето си, невярващ , че е способен сам да промени живота си, невярващ в нищо. Вероятно бъдещето му ще бъде погребано под същото дърво. Може само да се надяваме, че друго поколение ще намери и тръгне в правилната посока, с едни по-категорични, по-крайни прояви на волята, без които никой народ не е стигнал много далеч.
Може би е бил прав Мойсей като е изрекъл , условията при които само едни други поколения ще достигнат до обещаната от Бога земя.

Страница 1 от 1812345...10...Последна »