ПЕНТИМЕНТО.БГ

На фокус

Скоро попаднах на думи на Макс Планк от доклада му „За същността на свободата на волята“: „Бъдещето принадлежи на онази раса и на онзи народ, които намерят и покажат воля то да им принадлежи“.
Тези думи не само изостриха и без това мрачния ми поглед върху събитията през последните двадесет и две години в моята страна, но и утвърдиха в мен една враждебност към всякакви очаквания, свързани с бъдещето.
Името на този сайт идва от един термин от живописта, наречен „Пентименто“. Това означава леко да остържеш остатъците от старата картина и върху същото платно да нарисуваш нова. Дори избледнелите образи от старата политическа картина, рисуваща вулгарния комунистически режим, не можаха да просветлят мрачния ми поглед, свързан с бъдещето на моята страна. Изглежда съзнанието е като пентименто – старите пластове винаги прозират и осакатяват надеждите ни за бъдещето.
Така и не успях разбера грамадното недоразумение, с което нашият народ тръгна към обетованата земя на Демокрацията, заедно с една кохорта от доносници, служители на Държавна сигурност, синове и снахи на бившата комунистическа номенклатура. Този поход бе изначално обречен, той носеше в утробата си един мъртъв плод. На този плод не можеше да се вдъхне живот, тъй като самите участници в похода не искаха той да бъде заченат.
Под стария слой на картината все още стоят онези образи и персонажи от едно човеконенавистническо минало. Тези персонажи продължават да изскачат от старото платно, да тровят, манипулират и обезсърчават този народ, чиято душа вече е почти в отвъдното.
Тъжното е, че и сегашните политически фактори не притежават куража и мъжеството да вземат длетата и да изстържат веднъж завинаги целия комунистически пандемониум от миналото, който и до днес продължава да ограбва бъдещето на нашите деца.
Дотогава ще остана съпричастен на думите на Жак Превер „ОТЧЕ НАШ, КОЙТО СИ НА НЕБЕТО, СТОЙ СИ ТАМ…“

Този сайт ще бъде напълно отворен за пишещи хора, които имат вкус към дълбоко аналитичната журналистика, тази, която се стреми да събере коренно различни данни, да направи връзки и прозрения между тях, които не са така непосредствено очевидни.
Форумът под всеки текст ще Ви даде възможност да изразите своите несъгласия или одобрения.
Желая Ви приятно четене! Текстовете, които искате да публикувате тук, можете да изпращате на адрес darev@pentimento.bg, или да се регистрирате на следният адрес: Пентименто.БГ регистрация

Някой смята, че свободата означава равенство. Друг я свързва с честност и справедливост. Трети вижда в нея път към човешкото щастие. Четвърти намира там култура и спокойна съвест. Само че свободата на един човек, може да влезе вВРЕМЕТО конфликт със свободата на друг човек. Усещането за справедливост на един, много често се конфронтира с усещането за справедливост на друг. Винаги културата на едни хора, се оказва напълно несъвместима с културата на други. Има някаква невидима, категорична граница между частния живот с неговия личен избор, и фона на обществения пейзаж. Ако обществения пейзаж е демократичен, и не пречи на избора, той сам по себе си, нито може да ни осигури равенство, нито щастие, нито дори спокойна съвест. Свободата е нещо с което човек трудно се справя. Тя идва на цената на личната отговорност. Не съществува общество на планетата, което да е постигнало окончателна хармония, което да разрешило всички човешки проблеми, или е дало отговор на всички загадки на света. Универсалните абстракции, които управляват вселената не са създадени от преценките на разсъдъка. Те просто си съществуват, и не се интересуват дали ги забелязваме или не. Няма световна идея, успяла да хармонизира неизброимата разностранност на човешката природа и стремления. Всъщност една голяма част от човешките трагедии са продукт на сблъсъка на разума с ирационалното, или с недостатъчно рационалното. Да не говорим, че няма никакво спасение от екзистенциалната тревога, която рано или късно всички същества чувстват у себе си. Нашият живот е отвъд нашето разбиране. Отвъд всичките ни илюзии, представи, очаквания, преструвки, пози и стремления. Никой не притежава отговор за смисъла му. Има хора, които търсят религиозен отговор в някои от големите монотеизми. Други намират успокоение във философията на стоицизма и будизма. Изписаните книги по темата са с размерите на хималайският масив. Има и търговци на илюзии. Това не променя и на сантиметър факта, че сме едни еднодневки в космоса. Смъртта заличава и изтрива всяка индивидуалната съдба. Не животът, не родът. Те продължават да съществуват по силата на природата в която участват. През кратката траектория на живота, чрез своите избори, можем да му придадем какъвто си искаме смисъл. Често си въобразяваме, че сме изкачили планина, но времето така премества и заличава праха, че от планината няма да остане и къртичина. Изграждането на този смисъл, на тези представи, макар и илюзорни, служат като предпазни парапети, преди да паднем в бездната. Понякога го правим с престорената веселост с която Том Сойер боядисва оградата. Защото отнемеш ли му на човека всички илюзии, той пада в прахта. Каквито и фрази да бърборим за смисъла, с какъвто и пустословен патос да се опитваме да го доказваме и описваме – смъртта ни затваря устата. Може пък и да си струва да се опитваме да му придаваме смисъл. Проблемът ни идва от факта , че трудно можем да обясним защо си струва. Щастието не съществува. Няма никакви логически предпоставки за него. Има само временни удовлетворения, идващи от изпълване на някаква празнотата вътре в нас. Подобно на кваса от евангелските притчи, който нараства и изпълва вътрешната празнота в нас. Външният свят не е в състояние да изпълни тази празнота. По някакъв начин копнежът да съществуваш, означава да притежаваш. Щом по силата на самата си природа сме временно тук, би следвало най-напред да приемем факта, че сме крайни, заедно с притежанията си. Но човек не иска да се разделя с тези притежания. Звучи парадоксално, но на практика ние не можем истински да притежавате нещо, или някого, ако не сме готов да не го притежаваме.
Има нещо фундаментално сбъркано в Творението, повтаряше една моя стара леля. Стивън Хокинг, който въобще не познава моята леля, също смята, че основно правило е, че във вселената нищо не е перфектно. Перфектното просто не съществува.
Ако съществуваше перфектното, човешкият род въобще нямаше да го има, смята Хокинг.

Ницшевото amor fati /обичай съдбата/ ни приканва да обичаме реалността, такава, каквато е. По възможност изцяло. По друг начин казано ще прозвучи така : на тази земя, открай време има палачи, мъчители и жертви. По-голямата риба изяжда по-ПРОФИЛмалката. Всичко това несъмнено е част от реалното. Щом ни приканват да обичаме реалността такава, каквото е, излиза че трябва да обичаме и палачите. Теодор Адорно се пита дали все още можем, след Аушвиц и Холокоста да приканваме хората да обичат света какъвто е. Ако трябва да приемаме всичко такова, каквото е, при всички обстоятелства, в цялото му трагично измерение и съучастничество, не означава ли да сме в сговор със злото ? Адорно е евреин. Той съвсем не приема съдбата си в духа на amor fati . Бяга в Англия, за да се спаси от нацизма.
Нюрнбергският процес сякаш идва , за да окаже влияние върху начина по който да бъдат дефинирани международните престъпления. Там има един американски съдия Робърт Джаксън . Искал войната да бъде обявена за универсално престъпление, т.е. основите, положени в Нюрнберг, да бъдат валидни по-късно за всички. Идеята е отхвърлена. Нюрнберг си остава военен трибунал, създаден специално за осъждането на нацисткия режим.
Затова няма Нюрнбергски процес за чудовищните престъпленията на Сталинизма !
Сталинските масови екзекуции, репресии и агресии към чужди държави, по нищо не отстъпват на тези на Хитлер. Сталин избиваше и заличаваше цели държави. Ликвидираше не само настоящите, но и потенциалните си съперници, заедно с техните последователи.
В момента в путинова Русия тече пълна реабилитация на Сталин.
Светът мълчи в духа на amor fati.
В руските държавни телевизии денонощно тече масивна кампания , която насажда омраза към Запада. Игор Яковенко я нарича медиафрения . Денонощно се внушава , че станалите жертви на Сталинската агресия поляци , балтийци, украинци, грузинци и източноевропейци, са точно толкова лоши колкото са нацистите.
Игор Яковенко определя путинизма, като кланово-феодален фашизъм, без идеология. Този фашизъм е непредсказуем и дори няма нищо общо с идеологията Чучхе на единственото дебело момче в Северна Корея – Ким Чен Ун.
Ръцете на Путин са изцапани до лактите с кръв. В Чечения, Грузия , Украйна, Армения, убитите са десетки хиляди.
В самата Русия, броя на убитите журналисти и опоненти на Путин /според Яковенко/, достига 320 души. Само преди две седмици 41-годишният опонент на Путин, Никита Исаев, почина по загадъчен начин, пътувайки във влака.
В същото време Макрон и Меркел говорят за сближаване с Русия.
Тръмп казва, че „Путин имал „страхотен контрол върху страната си“.
Все още се смята за прилично да се ръкуваш с Путин, да стоиш до него на една маса, да разменяш дипломатични комплименти.
Десни, западни популисти имат още по-специални отношения с Русия. Матео Салвини се снима с тениска с лика на Путин.
Как може да свърши всичко това, не зная. Има и зловещи сюжети.
Всъщност отдавна е известно, че в междудържавните отношения понятия като хуманизъм , човечност и здрав разум, като юридически принципи на практика не съществуват.
Още по-малко могат да бъдат свързвани с Русия.

Откъде идва тази почти мистична привлекателност на утопиите ? Какви са тези слепи сили, които постоянно тласкат света към някакъв хипотетичен контрасвят ? Кои са тези люде, които постоянно се опитват изкуствено да инсталират и присадят този ПРОФИЛконтрасвят в реалността.  Според Фройд зад симптомите и думите винаги се крие несъзнаваното. Според Маркс пък, зад идеологиите се крият непризнати и прикривани интереси. Защо цяла армия от западни интелектуалци и политици не се спират, продължават и сега, да бутат света с някакви теоретични, левичарски айсберги към бездната. Нима историята не им показа сгромолясването на утопиите ? Ами че техният тътен още се чува ! Той ще се чува още с години. Скритата част на айсберга, се оказа човешката природа. Тя е толкова смазващо тежка, че винаги прави на пух и прах всеки теоретичен връх на айсберга, изграден от привидности. Нима не стана ясно, че левите идеи рано или късно се разпадат на парчета. Разпадат се, заедно с всичките си измислени и фалшиви очевидности, за някакво идеално и равноправно човешко общество, стъпило на представите за равенство. В генеалогията на утопиите винаги има заложено насилие. Няма невинни утопии ! Колкото по-красиво звучат, толкова по-жестоки са пътищата към тяхното осъществяване. Това се налага поради факта, че теоретичните представи за справедливо общество, изпадат в радикален разрив с човека, такъв какъвто е.
Всички утопии отначало само се сблъскват или разминават с настоящето. После неминуемо се сгромолясват в бездната ! И винаги по една и съща причина – утопичните идеи са нежизненоспособни, те са в крещящо неоъответствие с човешката природа.
Жак Фреско, архитектурен дизайнер, концептуален учител и футурист, обиколи света с лекции да обяснява своя проект „Венера”. Проект, който трябваше да ни помогне да тръгнем по пътя на нова световна цивилизация. Гледах публикуваните проекти на неговите градове на бъдещето. Сградите са разположени геометрично кръгово, с цел ефективно транспортиране, минимален разход на енергия и административен център. Не бих искал да живея в тези градове. Приличат ми на геометрично и „елегантно” разположени еднотипни концлагери. Фреско говори за държави без граници в които хората ще си живеят едва ли не като братя.
В една от лекциите споменава, че Карл Сейгън мечтаел да общува с извънземни. Вероятно се е надявал , че те страшно много ще искат да си общуват с нас. Но Фреско сам признава, че това не е много сигурно, защото например знаем, че републиканците не могат да общуват с демократите. Мъжете и жените срещат трудности в общуването си, а съдилищата са пълни с братя и сестри които се съдят.
В средата на деветнадесети век мадам Елена Блаватска също говори за нова цивилизация. Опитва се да внушава, че ще се появи нов тип хора от Шестата раса Те щели да се появят първо в Америка, като продукт на смесването на гените на много нации. Не съм забелязал появата на такава раса. Ако някой е забелязал, моля да ми пише.
Тъжното е, че имунната система на много западни интелектуалци, особено европейските, е някак трагично разрушена от марксистки, феминистки, семиотични, мултикултуралистични, постструктуралистични, психоаналитични и левичарски полюции. Текстовете им вонят от култура, но за мен това са интелектуални мастурбации от които бъдещето няма начин да забременее.
Този интелектуален шаманизъм не е променил човешката природа стотици години. Утопиите никога не са били обективен източник на някаква фундаментална мъдрост за същността на човешката природа, нито пък за хармонията в човешките общества.
Те винаги са били източник само на насилия и страдания.

Не харесвам фразата „бъди себе си”. В човека има една вродена тъмнина. Властни инстинкти. Агресия и жестокост.ПРОФИЛ Завоалирани нагони. Непредсказуеми тласъци към потулвани и трудни за признаване мотиви. Понякога генетично заложени. Не може на насилника да му кажеш „бъди себе си”. Тази вътрешна тъмнина не може да се премахне. Може само да се преодолее. За това е необходим самоконтрол. Вътрешна отговорност. Чрез нея идентифицираш себе си. Определяш мястото си. Това значи да си преодолял тъмнината. Да не се страхуваш да попиташ себе си къде се намираш. В светлата или в тъмната си част. Но това може да го долавяш единствено в състояние на постоянна будност.
Вместо „бъди себе си”, повече ми харесва : „бъди човек”. По-истинско е. Първото крие опасности.
Ако се опитаме да насочим фразата „Обичай ближния си както себе си”./Мат. 22:34-39/ към по- ясни и разбираеми намерения , ще срещнем непреодолими трудности. Човек няма такъв психически ресурс да обича всички, да обича човечеството. Когато един мъж попитал Исус: „ Кой всъщност е моят ближен?” Исус му разказал притчата за добрия самарянин, помогнал на мъжа, който бил ограбен, пребит и оставен полумъртъв на земята. Става дума за този, когото срещнеш по пътя си и го видиш паднал. Това означава да проявяваме състрадание, към падналия до нас, да не го подминаваме. Да не бъдем безсърдечни и свирепи, да окажем помощ.
През останалото време може би по-валидно е : „ Остави ближния си намира”. Не му пречи. Не му навреждай. Ако можеш помогни му. Но най-важното – не му навреждай. Мисля, че с това се затваря кръгът на любовта към ближния!
Един от Светите отци бе казал как да тълкуваме думите в Светото Писание.
„Словото Божие е безбрежно, необятно море. Много хвърлят в него своята мрежа и този, който мине почти по повърхността, извлича само пяна.
Този, който хвърля на по-голяма дълбочина, извлича риба.
А който се спуска до дъното на морето събира драгоценни раковини и бисери.”

Цялата българска земя е набучена като игленик със съветски паметници ! До тях, паметниците на българските национални герои изглеждат като градински джуджета. Символичният Альоша, с шмайзер в ръце и суров поглед, стърчи вПРОФИЛ небесата над големите градове, а паметниците на Левски, Ботев и Караджата, почти не се виждат сред храстите на квартални градинки, вкопани в земята. Така както през турско, християнските църкви е трябвало да бъдат по-ниски, за да се запази доминантното положение на исляма над християнството.
България продължава да изглежда като руска губерния, чиито улици все още носят имената на окупаторите. Най-големият катедрален храм в София носи името на руски разбойник. Българинът продължава да живее в една среда пренаситена от руска символика.
Съветският народ не е могъл никого да освободи, защото не е могъл да освободи самия себе си и децата си от чудовищната Сталинска тирания. Съветския съюз никога и никой не е освобождавал ! Окупирвайки страните от Източна Европа , той просто е разширил границите на собствения си концлагер. Към собствените си роби е прибавил други. Към издевателствата в концлагерите и убийствата на робите в собствената си страна, е прибавил още концлагери, продължавайки със същите убийства и издевателства само, че този път в Източна Европа.
Паметниците трябва да бъдат демонтирани ! Те символизират присъствието на един окупатор, чието бутафорно величие, олицетворява насилието, оронващо достойнството на българина, решил самостоятелно да избере мястото си в света.
Може би паметниците са само реплики от непрестанният диалог на един народ със самия себе си, докато сам стигне до истината за своето минало.
В Естония съветските паметници бяха преместени от централните части на градовете във военни гробища.
Изглежда българите искаме да преместим остатъците от националното си самочувствие на същото място – на гробищата.

Точно както радикалните мюсюлмани-шиите смятат, че Архангел Джибрил е допуснал грешка, като е предал на Мохамед ПРОФИЛ Посланието, което е било предназначено за Али, така и постоянно чуваме едни хора, които продължават да говорят, че идеята на комунизма всъщност била страхотна, но били допуснати грешки и извращения. Всъщност, трябва ли въобще да се говори за грешки и извращения щом става дума за утопии ? Юрген Хабермас, смятан за последния голям философ на Франкфуртската школа, пише, че проблемът на съветското общество било „деформирана версия но социализма”. Работата е там, че цяла плеяда мислители, най-вече френски, но и немски, изграждат ялови философски конструкции, който всъщност са постмодерни форми на марксизма. Като ги четеш те обзема една постмодерна печал, защото истината, която ние наричаме очевидна, според техния жаргон бива „тоталитарна”, „хегемонна”, „логоцентрична”, „афроцентрична”, „структурална” „фалоцентрична” и т.н. Значи „идеята била хубава” ама била опорочена. Една утопия дали ще се опорочи или да няма да се опорочи, тя ще си остане пак утопия. Социализмът обещава да реши всеки проблем на света, звучи благородно, но след него винаги следва разруха. Единствената движеща сила, за просперитета на една общност е собственият интерес, практикуван умело, до степен, от неговата дейност да се ползва цялото общество, на фона на здрави закони, и още по-здрави институции. Точка. Дори няма нужда да го дефинираме като капитализъм , няма нужда от никакъв „изъм” и „изми”.
Всички конфликти, всички човешки трагедии, всички онези касапници, наречени „велики революции”, са продукт единствено на сблъсъка на разума с ирационалното, налудното, утопичното, нечовешки жестокото, или най-малко на недостатъчно рационалното. Лявата фонова радиация не е спряла да се стеле над Европа след Големия взрив на октомврийската социалистическа касапница през 1917 г. Няма такова окончателно решение, универсална формула, която да обедини неизброимата човешка разностранност, стремления, прикривани нагони, инстинкти и съперничества. Тези философско конструирани, съвършени общества, никога не са би ли нищо повече от колективен сън, защото са неосъществими поради своята нереалистичност по фундаментални причини, свързани най-вече с многоликата човешка природа, с естествените неравенства между човеците. Какво братство, равенство и свобода, когато в много често в семействата брат с брата не си говори. Влезете ли в архива на съда, бързо ще установите че , седемдесет процента от делата са между роднини. Какво братство, какво равенство ? Не могат да го постигнат в семействата си, а тръгнали да подреждат по него света.
Поради каква причина умни бели мъже, продължават да бъдат па̀соми на левичарските си съновидения ? Защо марксизмът и левите идеи се оказаха хранителна среда, окоплодни води на всички феминистки и зелени движения по света ? Защо всичките тези мултикултуралистични, вонящи от култура постструктуралистични, семиотични и психоаналитични пируети, чукат на вратата на левичарството ?
Нима историята многократно не им показа какво има зад тази врата ?

Бъди лицемерен и все пак недей да изглеждаш лицемерен ! Може би това е принципът по който действа червения историк от БАН Георги Марков. За него както и за други като него, се оказва, че почти е невъзможно да превъзмогнат своето минало ,ПРОФИЛ твърде много са инвестирали в своята дълга кариера на червени историци. Няма лъжа, която човек да не може да прикрие под привидността на искреност, обективност и мъдрост. Вероятно за периода 1944 -1989 г. може да се напише обширна Енциклопедия на българските лицемерия във всички сфери на обществения живот. Изкривеното обръщане и изкривяване на събитийността, спекулативните исторически заключения, като цяло проядената от лъжи написана в учебниците тъкан на най-новата българска история, трябва да бъде изхвърлена и написана отново. Буква по буква.
В свое интервю историкът Георги Марков казва следното : „Имаше концлагер „Белене”, но имаше и НДК. Ако го нямаше НДК, къде щяхме да провеждаме Европредседателството ? Имаше добро и лошо.”
Кое наричате „лошо” г-н Марков ?
Може би комунистическият терор преди и след 09.09.1944 г. с масовите убийства /над 30000 българи/ , безследно изчезналите , пребитите и осакатените, разграбеното частно имущество, хилядите смъртни присъди ? Или пък дългогодишните присъди на невинни хора, принудителната колективизация на селското стопанство, налагането на грозни съветски порядки, убийствата на стотици“горяни“, несъгласни и разбунтували се срещу червения терор, многобройните лагери“ за превъзпитание“ в Белене, Скравена, Ловеч…Ами стотиците хиляди прекършени човешки съдби на близките на жертвите ?
Всъщност жестокостта, насилието, принудата и грабежите не съпровождат ли комунистическото ни минало по цялата му кървава траектория ?
Последствията от това минало ще се влачат още с десетилетия !
Това ли наричате „лошо” ?
За самия Марков определено е имало само „добро”, защото за един секретен сътрудник на Първо главно у-ние на Държавна сигурност какъвто е той, не е имало никакви кариерни и битови пречки. Затова тонът му още е господарски, още е менторски. Той като единствен просветлен исторически гуру, от висотата на своите исторически заключения, е решил, че може да си позволи да ни пробутва своя изкривен свят. Решил е , че може да си позволява да преминава с лекота онези граници, които хората наричат с простичката дума приличие. Решил е да прекрачва тези граници с лекота, заселил се сякаш завинаги по един господарски начин в неприличното и лъжата.
Справедливостта е целесъобразна хармония или съразмерност между събитията. А когато тези събития са пронизани от жестокости, издевателства и насилия, подобни сравнения звучат нелепо. Не, те звучат зловещо ! Имало „извращения и убийства”, но имало и НДК”… Към каква публика адресира Марков подобни заключения ? Към полуграмотния, безвъзвратно увреден, червен планктон, състоящ се от онези люде, които се изкачват на стада към Бузлуджа размахвайки руското знаме ? За тях ли ? Това са особен вид сомнамбули, които са в състояние да извършват действия, да се хранят, размножават и участват в разговори, но една част от мозъка им извечно спи , без дори да долавя същинската картина на нещата. Този тип комунистическа парасомния, често съпроводена с бълнувания и скърцане със зъби, от която страдат всички тези стотици хиляди носталгици е нелечима.
Тези хора вече никога не могат да бъдат събудени. Те ще си отидат в отвъдното спящи.
Само такива люде могат да бъдат публика на академик Георги Марков, на проф. Баева, на Пантев, на цялата кохорта червени историци, приели комунистическата евхаристия от червените си господари. Затова до края на живота си слугински ще им благодарят, ще им се чувстват длъжни, заради жалкото си привилигеровано минало. Ще им се отплащат, като правят подли внушения пред младите поколения . Ще продължат да рисуват едни измислени, изкривени исторически картини , с уродливи стилизации, с нескопосано, осакатено моделиране на събития, чрез хлъзгави метонимии. Чрез назоваване и тълкувания на събития с подмяна на имена и понятия, придавайки им измислени значения и съдържания.
Приличието и всичките, движещи се в орбитата му прояви, не могат да бъдат преподавани чрез методите на разсъдъка. Приличието произтича от хората, които действат при всякакви обстоятелства, според нормите на собственото си човешко достойнство. Приличието черпи своята сила от една интуиция за цивилизованост, извлечена от самия живот.
Прескочиш ли това приличие, прескочиш ли това човешко достойнство, вече не можем да говорим нито за историци, нито за академици, нито въобще за история.
Можем да говорим за нещо съвсем друго друго.

Провидението със своя божествен цикличен ред, надхвърля рамките на отделната човешка съдба, надхвърля рамките наПРОФИЛ историчното. Вероятно си има някаква своя реалност отвъд човешката. Историята е твърде меланхоличен процес. Човешкият живот поради своята ограниченост, попада в различните етапи на една нация , на един народ или на един етнос. Захвърлен е в случаен исторически момент от неговите падения, зрелост или възход. Понякога, в отреденият му във времето отрязък живот, на човек се налага да хвърля силите си в търсене на оцеляване , в други случаи за изграждане на кариера или пък постижения. И въпреки, че Бог му дава правото на избор и свободна воля, същият този човек трудно може да се изтръгне от всички обстоятелства, състояния и роли, предопределени му в една историческа и географска сцена, която той не е избирал.
В процеса на историята, на тази сцена се пораждат и развиват съвкупност от обстоятелства. Понякога бурни, понякога трагични или жестоки, друг път насочени към точка на зрелост, криза, или пък война с намеса отвън. Може би времето е разсъдъчна конструкция, целяща да обясни факта, че нещата се променят. И те това правят – променят се. Но изглежда нещата, които управляват Вселената не са създадени от преценките на разсъдъка. Бергсон пишеше, че разумът не е единствената инстанция в тълкуването на света. Разбира се, историята на всеки човешки живот и нация са уникални. Само, че не са ли уникални единствено и отново в рамките на провиденциалния исторически ред ? Ако въобще има такъв ред… Просто като парченце от определен цикъл от пъзела на някаква вечна история.
После човек напуска историческата сцена, която той не е избирал. Нашите бащи и дядовци не дочакаха рухването на комунизма. Ние няма да присъстваме в театъра на бъдещите исторически промени. Свети Яков казва: „вие не знаете що е животът ви, вие сте пара, която се явява и после изчезва”.
Какво ни остава, дали да не погледнем на света през духа на Омировия Епос, в който Симон Вейл очертава четири основни стълба : „никога не вярвай, че можеш да избягаш от съдбата, никога не се възхищавай на силата, не мрази враговете си, и не презирай нещастниците” ?

Изглежда, че дъщерите на бога на войната Арес, от движението #MeToo, са сложили на дръвника главата на Пласидо Доминго. Обвиненият в сексуален тормоз певец вече отлага концерти, отговаря на обвинения. Вероятно защитното либрето ще се изпее от неговите адвокати , но така или иначе, главата му ще падне обляна в кърви на фона на декора на операта в ЛосПРОФИЛ Анджелис , за радост на дъщерите на Арес и Хармония.
Дали някога ще се спре с това ? Дали все пак разумът няма да изкрещи, че силите за контрол и изкуственото налагане на права, са отишли твърде далеч ? Не става ли така, че налагането на тези права се превръща в нов тоталитаризъм. Разрушава ли се напълно дори християнската диакритичност, която прави възможно промислянето на съмнителни ситуации, извършени преди тридесет години , за да бъдат напъхани в комерсиални и идеологически шаблони, звучащи съвременно.
Принципите на женските права и свободи се градят върху създаването на достатъчно варианти, на достатъчно възможности за избор на жените. Ако сексуалния натиск оронва достойнството на жената, то тя трябва да реагира за него своевременно, защото би следвало да се очаква, че нейната съвест, в което прозира искрена загриженост и отговорност, ще се опита да предпази и други жени от насилника. . Но ако преди тридесет години, някой умишлено е натиснал коляното си до твоето, и сега да изграждаш многопластови, като опери на Вагнер, съдебни сюжети – целите са твърде съмнителни.
И тъй като всички, дори противоположните крайности, винаги имат една точка в която се пресичат, то веднага се сещаме за знаменитите теории на Ото Вайнингер, проповядващи отявлен антисемитизъм /самият той евреин/ и ненавист към жените. Той изказва тезата, че човешкото поведение, може да се обясни по линията на мъжката и женската „протоплазма”, която се отразява на всяка личност, тъй като всяка една клетка е носител на половите характеристики. За да докаже идеите си, той ползва цял набор от неологизми. Същото правят и амазонките от движението #MeToo. Според Вайнигер женският принцип сам по себе си поражда негативни елементи, които кулминират в еврейската раса.
Може би е време да очакваме движението #MeToo да изкаже мисълта, че мъжкият принцип, сам по себе си поражда само негативни елементи, които неминуемо кулминират в сексуално насилие и престъпност.
Сред лозунгите на първата феминистка вълна беше и този : „Жената се нуждае от мъж, колкото рибата от чадър”… Следващата вълна започна да говори, че група феминистки теолози, протестанти, обединяват усилията си, за да изготвят „Библия за жените“, тъй като им е „омръзнало да гледат как светите текстове“ са използвани за оправдание на подчинението на жените…
Феминисткото движение може и да е допринесло за свободата на много жени, но цената, която е трябвало да заплатят се оказва прекалено висока. Еманципацията, която твърди, че е постигнала освобождение, не само не го е постигнала, но е създала едни по усложнени, по-неуловими и неизказани форми на контрол и дискриминация. Улиците по света са павирани със самотни жени, пишеше някъде Чандлър. Когато се отърсим от претенциите, позите и суетата на модернистичната и популярна култура, когато навлезем в преобладаващата част от реалността и ежедневието на еманципираните жени, попадаме в едни твърде ледено-студени пространства от живота им, за които дори не искат да говорят. Феминизмът омайва с хипнотичната песен на русалките за освобождение и женска независимост, но всъщност налага нови, още по-тежки хомоти на жените, подкопава неповторимостта и изключителността на женското. Може би знанията, културата и интелигентността, свободата на избора, а защо не и женската мъдрост, са еманципиращата сила с която жените могат да преодолеят ограниченията
Не изкуствените постановки, не наложените със закон женски квоти в разните организации и структури.
Най-малкото с модните феминистки идеологии, носещи се из необятните блата на фразеологията, отдалечавайки жената от естествената и природна същност.

Много странни ми се виждат сравненията, които правят някои приятели с Канада, Холандия, Германия и т.н. Посочват цени на бензина, заплати , организация по магистрали, градско движение и прочие неща. ПРОФИЛ
Съпоставят ги с тези в България.
Нима забравяме, че в Канада не е имало петдесет години „диктатура на пролетариата”, че за канадците СССР никога не е бил „като слънцето и въздуха за всяко живо същество”.
Изглежда като да сме забравили, че половин век България бе колониална държава, с ирационална икономика, с индустрия работеща с допотопни машини и технологии, неспособни да произведат дори един котлон, който да е конкурентен като цена и качество в един свободен пазар. С предприятия работещи на загуба, дотирани с цената на заеми, с огромна партийна полуграмотна, номенклатурна и изключително некадърна администрация, работеща в интерес на една източна тоталитарна империя.
Каква Канада, каква Холандия, каква Германия, и каква България за Бога !
Още Вебер пише в неговата „Протестантска етика”, че социалните и психологически проблеми са в неразривна връзка с материалните въпроси.
Отдавна е ясно , че политическата и икономическата свобода са основния фундамент за икономическия просперитет.
Но изглежда това не е всичко.
Оказва се, че водещите бизнесмени и собственици на капитали, както и по-висшите нива в йерархията на наемния труд, високообразованите в техническо и търговско отношение членове на съвременните предприятия , са преобладаващо протестанти…
Желанието да бъдат богати е вековна мечта на всички хора, но това забогатяване не е свързано само с капитализма…Корените се съзират някъде в Реформацията. За католиците най-висшата цел е била пречистването на собствената душа, чрез оттегляне от света и съзерцание. За протестантите важи тъкмо обратното-трезва , прилежна, усърдна работа в помощ на общността. Хирургически рационална организация на труда, изтощаващо усърдие в работата, категорично пестелив начин на живот, получаващ дълго време малка награда в зависимост от степента на резултатите.
Има ли разлика между католическите страни и протестантските ? Връзката между протестантизма и икономическия растеж е очевидна и днес. Вижте Латинска Америка и Северна Америка
Има разлики нали ?
Още по-различно е в Китай, Индия, Русия, Близкия изток там липсва тази енергия за работа и там никога не е имало рационална организация на труд. Това са йерархични, деспотични, кастови общества, там истински капитализъм не може да съществува. Така и днес. В царска Русия дори в чиновничеството имало строги, почти военизирани степени и йерархии. Така и днес в Путинова Русия.
Знам, че пешеходните пътеки в Холандия блестят така, все едно са боядисани снощи, знам че велосипедистите натискат копче на светофара и спират движението, докато преминат от отсреща.
Може би някой ден и тук ще стане това.
Но понякога забравяме, че сме на друго място на картата на Европа. Далеч от северната и от централната и част. На самия ръб на Европа почти до Ориента.
Прага, Виена и Будапеща приличат ли ви на София ? Краков, Гданск имат ли аналогии с наши градове… Трябва ли днес машинално да се сравняваме с барокова и готическа Европа.
Херман Брох бе написал някъде, че за културата на един народ може да се съди по фасадите на неговите сгради. Само Прага годишно се посещава от около десет милиона туристи.
Метрото в Будапеща е открито през 1896 г.
Как ли е изглеждала нашата многострадална страна през 1896 г. ?
Няма нищо лошо в сравненията,
Стига да не са механични.

Страница 1 от 5512345...102030...Последна »